Lichaam en gelaat staat centraal: John Liggins


John Liggins (We three) 1978
(Bijdrage uit: 'Beelden van eigen werkelijkheid' Apeldoorn 1979)




John Liggins (elemental actions, in-out productions 1974)
'Het thema van mijn werk is het vastleggen van gevoelens en gevoelssituaties die, hoewel ik alleen zelf als model optreed, algemeen menselijk zijn. Het is niet zo dat ik mij identificeer met het werk zelf; meer word ik getuige van wat mij overkomt. De fotografie geeft mij de mogelijkheid om de emotionele lading van zulke vergankelijke situaties te konkretiseren. De foto's bestaan uit een afbeelding van mijn LICHAAM, soms een gedeelte ervan. Voor het merendeel gebruik ik geen voorwerpen of objecten. Het gaat niet om het oproepen van associaties binnen een bepaalde omgeving of ten opzichte van een bepaald objekt, maar om een situatie waarin de emotionele spanning en uitdrukkingskracht van het LICHAAM of het GELAAT centraal staat' (uit: Beelden van de eigen werkelijkheid Apeldoorn 1979).




John Liggins
(omslag en fragementen uit: Exchanging languages)

Kunstenaarsboeken van John Liggins zijn:

- Centrefold (prickdrawing) (In-Out Productions Amsterdam 1973 oplage 10 gen. ges.)

Errors (In-Out Productions Amsterdam 1973 (oplage 10 gen. ges.)

- 1 to 10 (Amsterdam 1973)

- Some types of grass (John Liggins Printing Inc. Amsterdam 1974 oplage 17 gen. ges.)

- Elemental Actions (uitgave gelijknamige expositie, In-Out Productions Amsterdam 1974)

- Elemental Actions (John Liggins Printing Inc. Amsterdam 1974 oplage 300 gen. ges)

- Groepen (John Liggins Printing Inc. Amsterdam 1975 oplage 30 gen. ges.)

- Exchanging Languages (Brummense uitgeverij van luxe werkjes Brummen 1975 oplage 250 gen. ges., nummers 1-200 was onderdeel van de Transit publicatie van Maarten Beks: "Translation")

In het kunstenaarsboek 'Groepen' zijn vijftien woorden genoteerd (één centraal per bladzijde) die te maken hebben met 'groepen': werkende jongeren, gastarbeiders, kostwinners, burgers, homofielen, bewoners, vreemdelingen, arbeiders, mensen, echtgeno(o)t(e), bejaarden, jeugd, communisten, werknemers en rijksgenoten.

het individu wordt verdrongen door
de groep...

samengaan is een middel om
anders te blijven...

bestempelen sluit het overige uit...

(John Liggins uit: Groepen 1975)


John Liggins (omslag: Groepen)

 John Liggins (fragment uit: Groepen)


 Bijdrage: Art Information Festival Middelburg 1975

1 opmerking:

www.voideditions,nl zei

geachte Henk,

John liggins heb ik uitgebeid bekeken en dan blijkt dat ik als Lid van In Ou Center de twee eerste porducties van John miss in mijn boek collection. Hoe zie the prick centerfold eruit dan wel Errors??, de rest van de beschrijvingen heb ik en zelf iets meer. Zeer veel respect voor wat er te lezen en te bekijken valt.
met vriendelijke groet,
hetty huisman

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...